تحقیق در زندگی و شعر سیاوش کسرایی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان آذرباییجان شرقی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمد کبودچشم
- استاد راهنما علیرضا معین زاده باقر صدری نیا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در این پایان نامه به بررسی زندگی و شعر سیاوش کسرایی (1305-1374) می پردازد. موضوعی که تاکنون تحقیقات کمتری در مورد آن صورت گرفته است. بررسی این موضوع باعث شناخته شدن هر چه بیشتر این شاعر در میان علاقه مندان به شعر و ادب، مخصوصا شیفتگان ادبیات معاصر ایران خواهد بود. این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام می گیرد که هدف آن، ملاحظه زوایای مختلف زندگی شاعر در طول دوران کودکی، جوانی و سالخوردگی در داخل و خارج ایران بوده و تاثیر اوضاع حاکم بر زمان زندگی این شاعر بر آثار او را مورد مطالعه قرار می دهد. و نیز سعی دارد با کاوش در ویژگیها و نوع آثار او، جایگاه او را در ادبیات ایران روشن نموده و ضمن بررسی تاثیر او بر ادبیات معاصر از لحاظ زبانی و محتوایی، نقاط قوت و ضعف او را مشخص نماید. با تحقیق در موضوع پایان نامه مشخص می شود سیاوش کسرایی شعر گفتن را از جوانی آغاز کرد و همزمان با آن از دلسپردگاه حزب توده ایران شد و بعد از آنکه بهترین سالهای عمر خود را در راه رسالت حزبی خود صرف نمود، 12 سال پایانی عمر خود را دور از ایران در تبعید در کشورهای افغانستان، شوروی و اتریش سپری کرد. کسرایی از شاگردان نیما یوشیج بود. هر چند در آثار او ذوق آزمایی هایی در قالبهای کهن فارسی به چشم می خورد، اما اکثر اشعار او در قالب نیمایی بوده و او را شاعری نوپرداز می دانیم. او از شاخص ترین نمایندگان شعر نو آرمانگرا، سیاسی و انقلابی، طی دهه های سی، چهل، و پنجاه به شمار می آید. کسرایی به دلیل تعهد حزبی و فضای سیاسی آثارش، از لحاظ زبانی و زیبایی شناختی شعر به توفیقات چندانی دست نیافت. ولی در حیطه محتوی، تعبیرات و تصویرهای بسیار تازه و ابداع آمیز در توصیف انسان و طبیعت، از امتیازات اساسی شعر اوست. از کسرایی شانزده عنوان دفتر شعر بر جای است که از میان آنها آرش کمانگیر را شاهکار او می دانیم. آرش کمانگیر نخستین منظومه حماسی-اجتماعی است که به سبک نود سروده شده است.
منابع مشابه
جلوههای رمانتیسم در شعر سیاوش کسرایی
یکی از دلایل شکلگیری جنبش رمانتیسم، نیاز به ایجاد نوعی زیبایی شناسی جدید در عرصة هنـر و ادبیـات بود. این تغییر و تجدد از عصرمشروطه در هنر و ادبیات ایران نیز آغاز میشود. در این دوره ارتباط بیشتر شاعران و نویسندگان ایرانی با فرهنگ و هنر اروپا، سبب آشنایی با ادبـیات غرب و همچنـین مکتب رمانتـیسم بود تأثیر این آشنایی را از همان ابتدا میتوان در آثار ادبـی مشاهده کرد در دورة معاصر نـیز، شاعران ز...
متن کاملبیان در شعر سیاوش کسرایی
سیاوش کسرایی شاعری متعهد است که حضور خود را از سال های 1336 با سرودن اشعار نو در بین شاعران دیگر اعلام کرد و نام خود را در ادب فارسی برای همیشه ماندگار ساخت. کسرایی بر خلاف بعضی از شاعران شناخته شده ی معاصر، چندان در پی خیال سازی و استفاده از صنایع لفظی و معنوی، در شعر خود نبوده است؛ عمده ی توجه او به مسائل سیاسی، اجتماعی، مشکلات و آرمان های مردم است.او می کوشد پیام دهنده ای باشد شاعرطبع که با...
15 صفحه اولجلوه های رمانتیسم در شعر سیاوش کسرایی
یکی از دلایل شکلگیری جنبش رمانتیسم، نیاز به ایجاد نوعی زیبایی شناسی جدید در عرصه هنـر و ادبیـات بود. این تغییر و تجدد از عصرمشروطه در هنر و ادبیات ایران نیز آغاز میشود. در این دوره ارتباط بیشتر شاعران و نویسندگان ایرانی با فرهنگ و هنر اروپا، سبب آشنایی با ادبـیات غرب و همچنـین مکتب رمانتـیسم بود تأثیر این آشنایی را از همان ابتدا میتوان در آثار ادبـی مشاهده کرد در دوره معاصر نـیز، شاعران ز...
متن کاملصور خیال در شعر سیاوش کسرایی
آنچه شعر بودن یک شعر را رقم می زند، خیال یا تصویر موجود در آن شعر است. به طوری که اگر عنصر خیال را از شعری بگیریم با سخنی عادی و ساده که هر کس می تواند بگوید روبرو می شویم. هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل اشعار سیاوش کسرایی از جنبه خاص بیان هنری یعنی عنصر خیال و صور گوناگون خیال از دیدگاه عناصر سازنده آن است. در این تحقیق در می یابیم که شعر کسرایی تا چه اندازه و به چه کیفیتی از عنصر تخیل بهره من...
15 صفحه اولبررسی مفاهیم نوستالژیک در اشعار سیاوش کسرایی
چکیده:نوستالژی که در زبان فارسی به غم غربت ترجمه شده در اصطلاح حس دلتنگی وحسرت انسان ها نسبت به گذشته وآن چیزهایی است که در زمان حال آن ها را از دست داده است. اوضاع واحوال سیاسی،اجتماعی وکلا وضع زندگی انسان ها در ایجادحس نوستالژی موثر است این مفهوم با اینکه تقریبا به تازگی وارد حوزه های گوناگون هنر وعلوم شده است،به هیچ وجه نوظهور نیست.واژه نوستالژی در فرهنگ آکسفوردبه معنی احساس رنج وحسرت نسبت ب...
متن کاملتصویرسازی با عاطفۀ اندوه و حسرت در اشعار سیاوش کسرایی
هنر با غلبۀ احساس و عاطفه بر روح هنرمند آغاز میشود و او را به سرودن، خلقکردن و ایجاد اثر هنری وا میدارد؛ این واکنش که حاصل تجربیات روحی هنرمند است، یکی از عناصر اصلی و محرک در سرودن شعر محسوب میشود. یکی از مهمترین ویژگیهای آدمی، عاطفهورزی است. این ویژگی طرز نگاه انسان و ازجمله هنرمند را نسبت به پدیدهها و مفاهیم هستی تبیین و مشخص میکند. عاطفه در قلمرو آفرینش هنری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان آذرباییجان شرقی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023